Ojo al dato, los algoritmos se instalan en Madrid

En los ultimos años, marked by a world increasingly quantifiable, the words “code” and “algorithm” invaden nuestro day by day. Aunque invisibles, es necesario entender cómo funcionan y qué desafios éticos planteanor que sus usos, linkados al machine learning y al Big Data, condicionan innumerables aspects de nuestra vida como el trabajo, el ocio o la salud.

The exhibition Code and algorithms. Sentido en un mundo calculated, del Espacio Fundación Telefónica, busca hacer comprehensible este phenomenó y sus implicaciones, generating preguntas y conocimiento que inviting a la reflect and debate. ¿Pueden garantiar los algoritmos una major neutralidad y eficiencia? ¿Cómo podemos hacer prevalecer nuestra humanidad en un mundo calculado?

It is open until April 16, 2023, at the commissariat Manuela Naveau, artista, comisaria y docente in the University of Art and Design of Linz, and also has the advice of diverse experts. Reúne piezas de 13 artists, junto a divulgative audiovisuals starring Sergio Oslé, consejero delegado de Telefónica España; Gemma Galdón-Clavell, Doctor of Security Policy and Technology and Director of Ethics Consulting; Marta Peirano, journalist and researcher specializing in technology, and Coral Calero, doctor of Informatics Engineering and professor of Languages ​​and Computer Systems at the Escuela Superior de Informática de la Universidad de Castilla-La Mancha.

Impacto ambiental

Code and algorithms address the impact of algorithms in our lives, how they can complement human intelligence and artificial intelligence el sesgo algorítmico, cómo proteger la privacidad de los datos que se obtenienen via de ellos o cuál es el impacto ambiental que generate. This introductory section introduces us to the concepts of code and algorithm, tracing the history of computing through videos, illustrations and documents, organized in three large informative panels.

In the first of them, the code and its elements are explained, highlighting the reproduction of an article by the German philosopher Gottfried Leibniz on the functioning of a proto-computer applied more than three hundred years ago. Next, the central panel is dedicated to machines and water chronology, resuming ten key hits like el ábaco Neperiano (1617), the figure of Ada Lovelace, considered the first programmer of history or the actual supercomputer (2022). The third and last panel includes examples of three of the most used algorithms today: ordering, searching and playing.

Algorithmic world

Likewise, two pieces are presented that introduce us to the algorithmic world. Por un lado, Code XML-SVG, de Karin Sander, donde la artista traduce el espacio físico de la sala expositiva en su equivalente código fuente; y, por otro, Not Allowed for Algorithmic Audiences, de Kyriaki Goni, en la que un assistant personal intelligente con rasgos humanos y creado mediate algorithmos reflexiona sobre su propia naturaleza y la de los humanos.

In the last decades, it has been achieved that, in addition to making calculations, algorithms can predict future events: what time will we have, what probability will we suffer from an illness and who will win the elections. Para ello, dispositivos conectados a la red, con una enormous capacity of computing and storage, Analyzing, labeling and sharing a volume of information based on previous results.

Decisiones éticas

Given that algorithms have a great impact on the lives of millions of people, it is fundamental to understand how they are designed, what data they learn and what decisions they apply to make their decisions ethical and just. En esta sección se aborda la importancia de asegura que esa clasificación sea transparent, open, traceable and auditable, con el fin de evitar sesgos históricos, de raza, género o edad.

En la obra Machine Biography, the artists Clara Boj and Diego Díaz trained an artificial intelligence with the compilation of all their digital activity throughout 2017 to predict their lives in the future. El resultado se compiló en 365 libros, con los que questionan la capacity predictive de los algorithmos y la veracidad misma de la información.

Rasgos faciales

Presented by Mushon Zer-Aviv Normalizing.ng, una instalación interactivea fruto de una investigationa experimental sobre los sesgos algorítmicos. Basada en el reconocimiento de rasgos faciales según historical methodologies.

¿Confiarías en una machine igual que en un chiromante? The Chiromancer, de Matthias Pitscher and Giacomo Piazzi, muestra una inteligencia artificial que lee la palma de la mano del visitante para predecir su futuro, questioningando así nuestra capacidad de proyectar confianza, esperanzas y deseos en máquinas, que llegan inclulo a guide nuestras vidas.

[Inteligencia artificial y robots]

John is a scumbag PHC (Painfully Human Chatbot, 2021), recreated by artist Iosune Sarasate chatbot que muestra actitudes humanas como el cansancio o la pereza. Esto le permite visibilizar temas como la time managementthe recent requirement to be available at all times and how the increasing use of technology has promoted new values ​​that in the past only applied to machines.

suspicious behavior, de Kairus Art+Research (Linda Kronman and Andreas Ingerele) shows the laboratory manual that underlies the intelligent systems applied to the video vigilance. Through a fictitious tutorial, the visitor becomes an image tagger trained to detect suspicious behavior. La obra evidencia así la facilidad con la que sesgos y prejuicios humanos pueden incorporarse a la vision artificial.

Solo nubes

La obra Cloud Face, de Shinseungback Kimyonghun, indaga en el concepto de error e imaginación en tecnologia y humanos. The piece presents a collection of cloud images that artificial intelligence identifies as human faces. También nosotros podemos percibirlas, sabiendo realente que solo son nubes. ¿Cómo puede determinar eso una máquina?

“Smart city” is a term used mainly in the field of urban marketing to refer to the sustainable and efficient development of cities with the help of technology. A través de su obra Atlas of the Liminalthe artist Manu Luksch questions estas ciudades y las relaciones entre the algorithms, the corporations and the governments, as well as social implications for privacy, autonomy and self-determination.

Procesos laborales

The audiovisual interactive installation Faces of ImageNet, de Trevor Paglen, parte de un enorme banco de imágenes extraídas de Internet y etiquetadas manueladas según arbitrary criteria, muchos de ellos racistas, misoginos u homophobos. Esto sirvió para trainar artificial systems que fueron después implementados en procesos laborales todo el mundo.

Otra de las questiones trascendentales sobre los datos que recaban las inteligenias artificialis a través de differenta interfaces es la ciberseguridad y la soberanía digital. The audiovisual installation WannaScry!, de Danja Vasiliev, illustrates the recent vulnerability in a videotelephony service and demonstrates up to what point, de manera intencionada o no, los datos biometricas personales pueden ser interceptados y extrais.

Biometric data

We also found the piece Content-Aware Studies, de Egor Kraft, donde el artista indaga en los límites de la inteligencia artificial y en su uso como complemento del conocimiento humano. The objective is to reconstruct lost fragments of Greek and Roman sculptures, as well as to generate new ones thanks to a self-learning algorithm that analyzes thousands of models translated into data in 3D.

Data Garden es una work del colective Grow Your Own Cloud, en la que se propone un jardin de plantas codificadas en cuyo ADN se almacenada datos via las ultimas tecnologías de genetic sequencing. An innovative infrastructure that promotes coexistence between ecosystems, technology and people.

MareNostrum 4

Para finalizar, en Code and algorithms. Sentido en un mundo calculated se presenta una final piece realized in collaboration with the Barcelona Supercomputing Center-Centro Nacional de Supercomputation (BSC-CNS), which illustrates how the processing of enormous amounts of data is accelerating scientific research. With a capacity to perform 13 million billion operations per second, the Supercomputer MareNostrum 4 is the axis on which the research corpus turns. more than 600 scientistswhose objective is to facilitate progress in diverse areas, with special emphasis on Computer Science, Life, Earth and Engineering.

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